معاون اول رئیس جمهور آیین نامه واردات خودروهای نو را در جلسه هیات وزیران ابلاغ کرد.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲.۱۰.۱۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه واردات خودروهای نو

ماده۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱.وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۲.خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (۸) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.

۳.بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت(رئیس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می کند. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تایید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) ایین نامه داخلی هیئت دولت انجام می شود.

تبصره- سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزادی تجاری-صنعتی تخصیص می یابد.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات) سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

ماده۴- ورود و ترخیص خودروهای موضوع آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع است. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده(۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.

ماده۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱.خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع(مدل) با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو(وی آی اِن) در زمان ورود به کشور تعیین می شود.

۲.اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران براساس یکی از شرایط زیر:

الف-مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تایید نوع وجود داشته باشد.

ب-خودروی دارای تایید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی ای) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد.

پ-خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سی اُ سی) باشد.

ت-خودرو دارای گواهی انطباق عمومی(جی سی سی) از موسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.

ث-خودرو دارای تاییدیه کشور چین(سی سی سی) باشد.

ج-خودرو دارای تاییدیه اوراسیا(ای ای سی) باشد.

چ-سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران.

تبصره-موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب شده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای مرتبط می شوند.

آیین نامه واردات خودروی نو ابلاغ شد؛ جزئیات و شرایط واردات

آیین نامه واردات خودروی نو ابلاغ شد؛ جزئیات و شرایط واردات

آیین نامه واردات خودروی نو ابلاغ شد؛ جزئیات و شرایط واردات

آیین نامه واردات خودروی نو ابلاغ شد؛ جزئیات و شرایط واردات

آیین نامه واردات خودروی نو ابلاغ شد؛ جزئیات و شرایط واردات

کد خبر 824260
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مجید DE ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    از بس که در خصوص واردات خودرو حرف های ضدو نقیض زده شده هنوز هم قابل باور نیست
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 0
    یک جدول منتشر کنید چه حجم موتوری و تا چه قیمتی با چه تعرفه ای واردات آزاد است یک جا گفته خودروی برقی سقف قیمت ندارد یک جا گفته تا ۴۰ هزار یورو یک جا گفته تعرفه خودرو های بیشتر از ۲۰ هزار یورو تعرفه بیشتر در نطر گرفته می‌شود این یعنی ۳ ماه دیگر مردم سر کار باشند
  • DE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 0
    اولا هنوز اجرایی نشده بعد باید برای افراد حقیقی که میخواهند برای استفاده خودشان با پول خودشان خودرو بیاورند سقف حجم موتور و سقف قیمت برداشته شود تعرفه واردات ان هم 50% باشد نه بیشتر